De ontwikkeling van Batavia Coffee #1: Het Begin
Zoals de meesten van jullie zullen weten zijn we sinds afgelopen zomer full-time bezig met het ontwikkelen van onze eigen gebottelde lijn Dutch Coffee; . In de komende weken zullen we elke week een stukje plaatsen over onze weg daar naartoe, om uiteindelijk uit te komen op het punt waar we nu zijn; onze koffies die daadwerkelijk in de horeca worden geschonken. Deze week beginnen we bij het begin. Waarom denken wij dat zwarte ijskoffie in een fles iets toevoegt aan Nederland?
In eerdere blogs hebben jullie al kunnen lezen hoe Jits in Korea Dutch Coffee heeft leren kennen. In een druk metrostation in Seoul stonden daar Koreanen in de rij voor Dutch Coffee en in winkels waren flessen Dutch Coffee in elk prijssegment (tot wel 70 dollar per fles) te krijgen. In India, waar we samen een half jaar mochten werken was het gemis van deze ijskoude en steengoede koffie teveel en besloten we bij terugkomst eens te kijken of Dutch Coffee ook in Nederland zou kunnen werken.
Op 27 maart 2014 was het zover. Terwijl we allebei nog fulltime werkten gingen we al naar de KvK en hebben Dutch Coffee VOF opgericht, onze spaarrekeningen geplunderd en onze eerste Dutch Coffee makers besteld uit Taiwan. Vol trots over onze nieuwe apparaten pakten we de eerste zak koffie die we konden vinden; een zak zwartgeblakerde 70% Robusta bonen van de Albert Heijn. In zalige onwetendheid over de kwaliteit van deze inferieure bonensoort zetten we onze eerste zet. Robert had op dat moment nog nooit Dutch Coffee geproefd maar was, wellicht door het gigantische cafeïnegehalte van Robusta bonen in combinatie met de Dutch Coffee methode, gelukkig net zo enthousiast als Jits.
De tweede zet ging al beter. We gingen naar een bekende koffie- en theespeciaalzaak voor wat specialty koffiebonen. Hoeveel ze daar van koffie wisten bleek nadat we om koffiebonen met een mooie chocoladesmaak in de afdronk vroegen, en we naar het schap koffiesiropen werden doorverwezen. Dit was het eerste moment dat we ons beseften dat de Nederlandse koffiemarkt nog wel even te gaan had. Toen begon voor ons de studie. Na ons uitgebreid in te hebben gelezen in alles wat koffie te bieden had en na het testen van alle mogelijke variabelen waar we bij Dutch Coffee mee konden spelen (kwam die wetenschappelijke achtergrond toch nog van pas) begonnen we langzaam maar zeker experts te worden in koude koffie.
We kregen steeds meer aandacht van koffiebranders, die ons zeer genereus samples toestuurden om te kijken wat wij er uit konden halen. Hoe meer koffies we testten en hoe beter we het proces onder de knie kregen hoe meer vertrouwen we erin kregen dat we een lijn van Dutch Coffees zouden kunnen ontwikkelen die Nederland omver zouden blazen. Dit bracht weer hele nieuwe uitdagingen met zich mee, want waar zouden we onze koffie vandaan halen? Hoe zouden we die op schaal kunnen produceren? En hoe zit dat met wetgeving? Al deze vragen beantwoorden vereiste meer tijd dan we hadden. Dit leidde ertoe dat we in juni 2014 onze banen hebben opgezegd om ons fulltime in de wereld van specialty (ijs) koffie te storten.
Volgende week lees je hoe we (echt) leerden proeven, waarom vierkante flesjes geen goed idee zijn en hoe we tot de drie koffies gekomen zijn die we nu gelanceerd hebben!