Het Dutch Coffee team
Leuk u te ontmoeten!
Jits Krol
Partner
Geboren nabij Utrecht maar opgegroeid in Leiden heeft Jits al vroeg de koffie ontdekt. Tijdens zijn studie aan de Leidse universiteit gingen dan ook bakkie na bakkie van de beruchte universiteitsbibliotheek automatenkoffie naar binnen om de lange nachten en vroege ochtenden vol te houden. Of het de cafeïne of de indringende smaak van dit bruine troebele brouwseltje was wat hem er doorheen gesleept heeft is niet bekend, maar in oktober 2012 waren de laatste vakken afgerond en heeft hij zich ingeschreven voor een MBA aan de Sung Kyun Kwan universiteit in Seoul, Zuid-Korea.
In deze voor westerse ogen onwaarschijnlijke stad heeft hij het licht gezien voor de ultieme koffie ervaring. “더치커피” (deochi keoppi of Dutch Coffee) is voor Seoulites het antwoord op de grote vooral Amerikaanse koffieketens die het land overspoelen. Een koffie die zichzelf “Dutch” noemde moest hij natuurlijk geproefd hebben, en al snel was hij om; dit moest hij ook in Nederland introduceren.
Deze ambitie kristalliseerde verder uit in een verder bewegingsloze zondagmiddag in Baroda, India, waar hij als Europese project manager bij een IT bedrijf werkte. Samen met Robert Nijhof was de zoektocht naar goede koffie verder van huis dan ooit, en kwamen de herinneringen aan de volle smaak van echte Dutch Coffee weer naar boven drijven. De knoop werd doorgehakt en samen met Robert werden de plannen gesmeed. Nu in Nederland is het eindelijk zo ver. Dutch Coffee drupt voor het eerst weer op vaderlandse bodem en kan nu eindelijk de markt op.
Robert Nijhof
Partner
Geboren en getogen Leidenaar moet met schaamte bekennen dat zijn eerste koffie-ervaring bestond uit een zakje oplos-Wiener Melange. Gelukkig kwam hij al snel tot de conclusie dat zwarte koffie lekkerder en bovendien een stuk stoerder is. Stoer is inmiddels vervangen door de term “purisme”, dat zwarte koffie lekkerder is, is inmiddels voor hem een feit.
Na een middelbare school periode van gedwongen automatenkoffie gaf de universitaire opleiding meer vrijheid tot het zetten van goede koffie. De tijdschakelaar tussen het stopcontact en het koffiezetapparaat bleek voor Robert een efficiënte manier om het bed te verlaten in de ochtend maar doet de koffie weinig goed.
Tijdens de masterfase van zijn studie konden alle directeuren van de grote koffieleveranciers twee maal op vakantie van de winst op de koffiebonen die werden aangeschaft. Het koffieapparaat maakte overuren en de passie voor koffie groeide verder.
In India kwam Robert tot de ontdekking wat een goede kop koffie écht waard is, gezien het feit dat deze in India niet tot nauwelijks te verkrijgen is. Wel groeide hier de vriendschap en het partnerschap met Jits. Tijdens één van de lange overpeinzingen over welke onderneming ze bij terugkomst in Nederland wilden starten bracht het gebrek aan een goede kop koffie hen tot de conclusie. In Nederland moest de beste koffie-ervaring aller tijden geïntroduceerd worden. Uit deze passie groeide Dutch Coffee uit tot wat het nu is; koffie in zijn puurste vorm.